Tør du høre sandheden?

Jeg kender det selv. Efter en tid bliver du blind for din egen forretning. Du indser ikke den sandhed, der ligger lige for. Du kommer så nemt ud på et sidespor. Hvad er det egentlig, du er god til? Hvordan rager netop du positivt op?

En løsning er heldigvis enkel. Den handler om at have mod til at spørge dine kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere om, hvad de kan bruge dig til. Hvad er dine styrker? Og husk også at spørge: Hvad savner de, når du hjælper dem?  

Glade, sure eller ligeglade? Hvad tænker de om dig? Vov pelsen. Spørg løs. Indimellem får du ubehagelige sandheder. Ofte får du ahaoplevelser. Andre gange bliver du bare kisteglad, fordi andre værdsætter noget af det, du gør.

Skal du foretage interviewene selv? Nej, det er ikke optimalt. De fleste taler mere frit fra leveren, når det er en ekstern (og erfaren) journalist, der spørger. Og så vil du ovenikøbet få slået to fluer med et smæk. Du får afklaret dit DNA, og du får nye troværdige historier og cases, som du siden kan bruge som indhold i din markedsføring.

Husk det nu! Glittede fortællinger orker de færreste. Ægte historier med et tvist er derimod noget, de fleste holder af.

Kan du ikke bare sende et spørgeskema til dine kunder a la "Hvor tilfreds er du fra 1 til 10?" Please, nej. Vi oversvømmes af sådanne skemaer. De er piv-irriterende at bruge tid på. De afdækker ikke vigtige nuancer, og de fleste af os gider kun at udfylde dem, hvis vi er helt oppe i det røde felt af utilfredshed.