Find det gode jobmatch
Så
gi’ mig da bare det job!” Tænker du, mens jobsamtalen trækker ud i det
uendelige, og du bliver opfordret til at svare på alverdens spørgsmål.
Der skal smør på brødet, og du er dybt og inderligt træt af at være ledig
eller af dit nuværende job. Det er så svært at få hul igennem til et nyt
arbejde, du bliver desperat, og helt glemmer du, hvad du selv brænder for og
byder ind med. Dermed bliver du både en dårlig sælger af dig selv, og hvad du
kan, og du kommer nemt ind i en ond spiral af jobafslag på jobafslag. Eller
også siger du ja tak til et job, du slet ikke trives i og bliver en af de mange
fejlansættelser.
I dag forlader hele 40 procent af nyansatte deres job i løbet af det første
år. Det viser en opgørelse blandt 3.000 små og store virksomheder fra Syddansk
Universitet. Skylden for den høje andel ligger både hos virksomheder og
jobansøgere.
3 tips - sådan undgår du som jobansøger en fejlansættelse
1
Før jobsamtalen kan du med fordel researche på virksomheden og på, hvad
jobbet indebærer. Men det kan være vanskeligt at aflæse en arbejdsplads’ DNA ud
fra en jobbeskrivelse og et website. Nogle gange gemmer der sig guld bag de
mest håbløse websites, og andre gange dækker de lækreste
virksomhedsbeskrivelser over et håbløst arbejdsmiljø. Kontakt eventuelt en tillidsrepræsentant eller ’en vens ven’, der er ansat
i virksomheden for at høre lidt om dagligdagen på arbejdspladsen – og hvad
siger medarbejderne om ham chefen?
2
Både når du skriver dit CV og din jobansøgning og under jobsamtalen – kan
du indimellem blive så pleasende, at du helt glemmer at stå ved, hvad du er for
en størrelse – hvad har du af personlige kompetencer og præferencer? Hold nu
fast i dig selv og gør klart overfor virksomheden, hvad du byder ind med – og
hvad forventer du? Lønniveau, arbejdstider, udviklingsmuligheder!
3
Rom blev ikke bygget på en dag – og heller ikke et fedt job. Du må ofte
kæmpe lidt for at få fat i de bedste jobopgaver, ligesom du skal yde, før du
kan opnå privilegier. Skal du fx have mulighed for hjemmearbejdsdage, har de
fleste chefer den holdning, at dette er et privilegie for den medarbejder, der
over tid har vist, at han kan arbejde igennem og levere som aftalt.
Sådan undgår virksomheden en fejlansættelse
Peter Thyssen er rekrutteringsspecialist og topchef hos Frontpeople A/S.
Han nævner følgende klassiske procesfejl, når virksomheder rekrutterer:
• Man er utålmodig og vil gerne hurtigt i gang og giver sig ikke tid til at
afdække nye og andre vinkler på en ønsket jobprofil.
• Man definerer for hurtigt opgaveløsningen og bruger ikke tid nok på at
analysere og dykke ned i, hvad der reelt er behov for af faglige og personlige
kompetencer.
• Ligesom man ikke gør sig klart, hvad det er for en mission og vision, som
den kommende medarbejder skal kunne se sig selv i.
Peter Thyssen anbefaler – med andre ord – at man i rekrutteringsprocessen
giver sig tid til at finde grundige svar på spørgsmål som:
• Hvad er det for en mission, medarbejderen skal koble sig på og bakke op
om?
• Hvad er det reelt for et ansvar, den nye medarbejder skal forvalte?
• Og hvad er det for et råderum, vi vil give vores nye medarbejder?